fyrahjartan

Alla inlägg den 11 januari 2015

Av Frida Blomberg - 11 januari 2015 22:43

Hej allihopa! 


Nu har jag tagit mig i kragen och ska börja blogga. De flesta av er, vet nog redan vad jag och mina närmsta precis har gått igenom men jag gör en summering här för er som inte vet. 


21/7-14

Jag röntgar hjärnan på Aleris i Vällingby för en migränutredning.

23/7-14
Jag  får samtal om att en kompletterande röntgen måste tas den 24/7-14

24/7-14
Jag röntgar hjärna + rygg/nacke (komplettering)
Eftersom Neuromottagningen har sommarstängt hela Juli, frågar hon som utför röntgen denna dag vilken vårdcentral jag tillhör.

Jag svarar: -"Kallhälls nya vårdcentral".
Hon som utför röntgen: -"Då kommer dom kontakta dig innan veckan är slut och boka ett möte för att ge dig ett resultat/besked om vad bilderna visar".

25/7-14

Jag är ute på ärenden och kör bil med äldsta dottern Wilma på 3 år och min syster när telefonen ringer. Jag svarar och hör i andra änden:
-"Hej Frida, det är röntgenläkaren från Aleris, jag ringer för jag vill inte att vårdcentralen ska lämna detta besked, sitter du ner?"

Jag får panik, börjar gråta, stannar bilen och fortsätter lyssna.

Röntgenläkaren fortsätter: -"Bilderna visar förändringar i din lillhjärna som påverkar din balans och koordination."

Jag: -"Är det en liten eller stor förändring"?
Röntgenläkaren: -"Den är stor!"
Jag: -" Jag har ingen koll alls på vad detta innebär, har aldrig hört ordet förändringar i detta sammanhang. Är det cancer? Tumör? Kan du utveckla och förklara?

Röntgenläkaren: -"Nej tyvärr det har jag inte behörighet att ge men Neuro på Karolinska i Solna kommer ringa upp dig och du kommer träffa dom på tisdag 29/7-14 och då får du veta mer."


Vi lägger på och jag bryter ihop samtidigt som telefonen ringer igen.

Jag svarar.

Sköterska från Neuro på Karolinska i Solna: -"Hej Frida, jag ringer från Neuro på Karolinska i Solna, vet du varför jag ringer?"

Jag: -"Ja, röntgenläkaren ringde precis från Aleris."

Jag berättar för sköterskan vad röntgenläkaren sagt.

Sköterskan: -"Jaha, jag visste inte att du pratat med henne."
Jag berättar för sköterskan att jag är förvirrad och förtvivlad och eftersöker grundligare information.

Sköterskan: -"Jag har inte heller någon behörighet att ge dig någon mer information och någon läkare finns inte här nu men på tisdag den 29/7 ska du få träffa en läkare."

Jag: -"Idag är det fredag och jag ska alltså vänta till på tisdag med denna information jag nu fått?"

Sköterskan: -"Ja tyvärr, det finns ingenting annat att göra än att vänta till på tisdag."

Samtalet avslutas och jag kör gråtandes hem från Södertälje till Kallhäll.

Mycket gråt och förvirring sker de nästkommande timmarna.

26/7-14

Jag börjar på kvällen känna stickningar i armar och ben. Vi får barnvakt av min syster och hennes sambo Lucas som bor i Umeå men som just nu som tur var va hemma medan de flesta var bortresta på semester och vi åker in till Karolinska.


Jag har fått en panikångestattack.
Värdena ser bra ut men vi får ett rum i väntan på att få träffa en neurolog som kan förklara ytterliggare.

Vi får träffa en underbar neurolog som berättar att han inte har tillgång till bilderna men dock till journalen. Han säger att förändringen innebär att det finns "någonting" i mitt huvud som inte ska finnas där.
Jag blir lättad av att få ett klarare besked. 


Sedan följer en massa röntgen och läkarbesök (på wilmas 3-årsdag). Det konstateras att jag har en stor tumör i lillhjärnan som omedelbart måste plockas bort. 

Jag opereras den 11/8 och mår sen skit rent ut sagt och det frankommer att jag fått en blödning kring operationsomerådet. Jag opereras igen den 13/8. 


Jag ligger på Niva, Nima, R16 & Stockholms sjukhem. 

Får sen hembesök av rehab nordväst som följer mig. Dock blir jag snabbt antagen till Danderyds hjärnskaderehabilitering (underbart!). Ska strax gå en intensiv CI-terapi. 


Jag berättar mer om ALLT! Men nu måste jag sova! 

Imorgon börjar rutiner igen, förskola, jobb, träning osv. Plus att Wilma opereras på fredag för polyperna (mer om det imorgon!) 


God natt på er! P&K/Frida

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Frida 25 år, snart 26. Flickvän till Alexander sedan 9 år och tillsammans har vi två döttrar. Wilma född 2011 och Freja 2013.
Studerar till förskollärare, arbetar på Foot Locker och gick under sommaren 2014 igenom en svår tid då jag opererades för en st

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards